Hoppa till innehåll

Bredband, TV & telefoni

I Hallstahems lägenheter har du tillgång till bredband, TV och telefoni genom kabeltvnätet, stadsnätuttaget och det traditionella telefonuttaget. Det som avgör vad du ska välja, är dina behov.

TV och bredband via kabeltv-nätet

De flesta av våra fastigheter i Hallstahammar och Kolbäck är anslutna till Telenors kabeltv-nät. I hyran ingår ett grundutbud på sex kanaler, därutöver kan du beställa tilläggskanaler via Telenor. Tänk på att ange att det avser kabeltv-nätet vid beställningen och inte fiber. Endast Telenors utbud fungerar via kabeltv-nätet. Du kan också få bredband via kabeltv-nätet (då genom Telenor), om du vill. För beställning och felanmälan ring eller besök Telenor: 020-222 222 – telenor.se

Grundutbud

  • SVT1
  • SVT2
  • TV4
  • TV6
  • SVT24
  • SVTB Barnkanalen/ Kunskapskanalen
  • Västmanlands television – digital kanalplats 300 (ej Strömsholm)

Undantag TV

Hallstahammar och Kolbäck

Eldsbodavägen, Norra Prästgårdsgatan, Vallmogatan: En tv-box med grundutbudet från Kalejdo. Vill man ha fler kanaler, beställ från Kalejdos utbud av tv-tjänsteleverantörer. Kalejdo: 0771-191700, support@kalejdo.tv. Behöver du hjälp att koppla in TV:n kan du köpa tjänsten av Jowork telefon: 021-175 169 07, epost: info@jowork.se
Vallbygatan 17 Myran: En tv-box och grundutbudet från Telia. Vill man ha fler kanaler, beställ från Telias utbud. Telia 020-20 20 70.

Strömsholm

Grundutbudet på fem kanaler har du via Satcom. Du beställer tilläggskanaler genom Boxer. Felanmälan grundutbudet: Satcom 0221-345 50  eller epost: info@satcom.se. Vid beställning av fler kanaler: Boxer: 0771-21 10 00 – boxer.se


Bredbandstjänster via fiber (Bredband, TV och telefoni)

Genom Fibra Stadsnät har alla våra hyresgäster (undantag Lövåsen och Strandgården) tillgång till den senaste tekniken inom kommunikation. Stadsnät är ett öppet nät där du bestämmer vem som ska leverera tjänsten. Det innebär att du kan skaffa internet, TV, telefoni och en rad andra tjänster ur ett och samma uttag. På Fibras hemsida fibra.se hittar du information om alla tjänster och leverantörer. När du beställer måste du ha ditt uttagsnummer på stadsnätuttaget i din bostad. Vill du beställa innan inflytt finns uttagsnumret på ditt hyreskontrakt, eller kontakta oss så hjälper vi dig. I Hallstahems lägenheter kan du få en hastighet på som mest 100-250 Mbit/s.

Har du redan flyttat in så kan du pröva följande:
Koppla en nätverkskabel mellan din dator och uttaget.
Öppna webbläsaren i din dator.
Följ guiden på skärmen och ditt internet är aktiverat.

Fler tjänster kräver användarnod
Vill du använda fler tjänster, exempelvis både tv och internet via stadsnätet behöver du ha en användarnod eller en tjänstefördelare. Användarnoden eller tjänstefördelaren kopplas in i stadsnätsuttaget och sedan kopplas utrustningen till användarnoden/tjänstefördelaren. En användarnod kan köpas hos Fibra och hämtas på deras kundcenter, Gasverksgatan 7, Navet i Västerås. Tel 0771 – 375 375 för mer information (öppettider kundcenter 8-16). En användarnod kostar 1 250 kr och faktureras av Fibra.

KOM IHÅG att binda upp lösa nätverkssladdar som ligger på golvet då bredbandsuttaget kan skadas om man rycker ur sladden. Byte av förstört uttag kostar ca 1 500 kr.


Parabol

Om du vill sätta upp en parabol i anslutning till din bostad måste detta av säkerhetsskäl godkännas av Hallstahem. Kontakta din områdessamordnare om du har frågor om paraboluppsättning.