Störningar
Som hyresgäst i ett flerbostadshus bör du räkna med att det alltid förekommer ljud. Det finns förstås en gräns mellan vad som är rimligt, och när det blir en störning. För att alla ska trivas tillsammans i ett hyreshus är det viktigt att alla tänker sig för och inte stör varandra i onödan. Enligt lag kan den som stör grannarna och inte rättar sig efter tillsägelser bli uppsagd. Hyresgästens skyldighet gäller både i lägenheten och i gemensamma utrymmen som trapphus, hiss, tvättstuga, miljöbod och på innergårdar. Hyresgästen har också ansvar för sina gäster.
Om du blir störd under dagtid vardagar ska du i första hand kontakta din områdessamordnare, som då vidtar lämpliga åtgärder. Då kontaktar vi den hyresgäst som orsakar störningen. Vid upprepade störningar skickar vi ut varningsbrev. Om störningen inträffar utanför våra arbetstider ringer du jouren på telefon 0220-77 40 50. Då får vi en rapport om det inträffade och har det som stödbevisning om störningarna fortsätter. Om det är återkommande störningar så är det bra om du själv för en loggbok på när störningarna inträffat och vad som hänt.
Om polisen rycker ut får Hallstahem ingen rapport om det. Därför är det viktigt att du alltid kontaktar oss eller jouren så att vi får reda på vad som hänt.
Exempel på störningar
- Högt prat, skrik eller andra oljud inifrån lägenheten, samt för hög volym på TV eller stereo
- Oljud från trapphuset
- Oljud från husdjur
Misstänker du misshandel?
Är du orolig för att en granne utsätts för misshandel? Här kan du läsa om hur du går tillväga.

Flytta in
Vid inflyttning så har du tillgång till lägenheten från kl. 13 den dag som anges i kontraktet.

Vanliga frågor och svar
Sök svar på en vanlig fråga, ställ en egen fråga eller kom med förslag på hur vi kan bli en hyresvärd i världsklass.Vi svarar på alla frågor inom 24 timmar på vardagar.
Undrar du något om att bo hos oss? Hör av dig!
Tveka inte att kontakta oss, vi svarar gärna på dina frågor.
