Hoppa till innehåll

Vår uthyrningspolicy

Vår uthyrningspolicy är vårt rättesnöre när det gäller uthyrning av lägenheter och är beslutad av vår styrelse. Grunden i den är att vi på affärsmässiga villkor ska erbjuda ett tryggt, attraktivt och hållbart boende för alla. Vi har ett långsiktigt uppdrag och ska ta stort ansvar för såväl hyresgäster som bostadsområden. Så här jobbar vi med vår uthyrning:

Söka bostad

Alla våra lediga bostäder presenteras här på vår webbplats, hallstahem.se. Här registrerar du dig som bostadssökande och söker själv aktivt önskad bostad. Du som inte har tillgång till internet är välkommen att kontakta Kundcenter, så hjälper vi dig. Bostäderna förmedlas efter det antal ködagar sökanden har. Ködagar kan inte överlåtas till en annan sökande. Får du kontrakt på en bostad och ångrar dig efter att kontraktet är undertecknat förlorar du automatiskt dina ködagar. Som bostadssökande måste du vara aktiv och logga in på Mina Sidor inom ett år. I annat fall rensas du bort från kön. Vi accepterar endast personliga registreringar i vår bostadskö. Registreringar via olika typer av tjänster/multianmälningar godkänns inte och sådana ansökningar rensas löpande från bostadskön.

Kundbedömning

Från 16 års ålder kan du registrera dig som sökande. För att kunna anmäla ditt intresse och teckna lägenhetskontrakt måste du ha fyllt 18 år. Du måste ha inkomst gällande minst 6 månader räknat från inflyttningsdagen. Med inkomst menas lön, pension, företagarinkomst eller a-kassa. Du ska kunna styrka alla inkomster genom intyg från arbetsgivare eller motsvarande. Din inkomst ska stå i proportion till den aktuella bostadens hyresnivå.

Du får inte ha hyresskulder eller andra betalningsanmärkningar. Hallstahem gör kreditupplysning på alla sökande. Du har också ett eget ansvar att ansökan innehåller de uppgifter som behövs för att Hallstahem ska kunna göra en bedömning och godkänna dig som kund. Du kan som kund endast vara kontraktsinnehavare för en lägenhet. Du som söker ska vara den som avser att bo i lägenheten, och efter inflyttning vara folkbokförd på adressen.

Begränsningar gäller för antalet boende i Hallstahems bostäder:

1 rum & kök – max 3 personer
2 rum & kök – max 4 personer
3 rum & kök – max 6 personer
4 rum & kök – max 8 personer
5 rum & kök – max 10 personer

Referenser

Vi begär vid behov intyg från arbetsgivare och tidigare hyresvärd gällande hyresinbetalningar och störningar. Det kan finnas skäl att t ex neka störande personer hyresavtal.

Uppsägningstider

Uppsägningstiden för en lägenhet är i normalfallet innevarande månad + 3 månader. Undantag ges vid flytt till särskilt boende samt vid dödsfall, då uppsägningstiden är 1 månad. Vid flytt inom Hallstahems bestånd är uppsägningstiden 2 månader.

Flytt inom Hallstahem

För att en hyresgäst ska kunna flytta till ny bostad hos Hallstahem gäller följande:
• Hyresgästen ska ha bott i nuvarande lägenhet minst sex månader.
• Hyran på nuvarande bostad måste vara betald liksom ev. fakturaskulder. Inga krav ska ha gått ut de senaste tre månaderna.
• Inga störningar från nuvarande bostad de senaste sex månaderna.
• Vid skadedjur i nuvarande lägenhet, får flytt ej ske innan lägenheten är fri från dessa, för att minimera risken för spridning.

Obligatorisk hemförsäkring

Det är obligatoriskt att ha hemförsäkring när du flyttar in och bor hos oss, under hela kontraktstiden.

Din tidigare relation med Hallstahem

Det är viktigt att du skött din eventuellt tidigare relation med Hallstahem under de senaste åren. Finns anmärkningar kan du nekas att skriva hyresavtal samt spärras från att göra intresseanmälningar på lägenheter under ett år. En misskött relation kan vara:
• Vanvård av lägenhet
• Allvarliga störningar mot andra hyresgäster
• Olovlig andrahandsuthyrning
• Hot/våld mot Hallstahems personal, som lett till polisanmälan
• Verkställd avhysning
• Övergiven lägenhet
• Osanningsenligt intygande