Flytta in

Vid inflyttning så har du tillgång till lägenheten från kl. 13 den dag som anges i kontraktet. Om den första kontraktsdagen infaller på en lördag eller helgdag så gäller kontraktet från kl. 13 första vardagen i månaden. Börja inflyttningen med att gå igenom lägenheten noga och skriv upp eventuella anmärkningar. Meddela din områdeschef så snart som möjligt om du upptäcker något fel. Har vi lovat en åtgärd i din lägenhet påbörjas den inom tre månader efter att du flyttat in.

Elavtal
Kom ihåg att anmäla inflytten till Mälarenergi på telefon 021-39 50 50. Gör det helst en månad före du flyttar in.


Flyttanmälan och adressändring

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till många myndigheter och företag.  Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring, tel 0771- 97 98 99.

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta lägenhetsnumret på ditt nya kontrakt under rubriken ”Lgh nr”.

Du som är inneboende eller hyr lägenhet i andra hand ska inte ange c/o i din flyttanmälan. Du ska se till att ditt namn finns på dörren och på postboxen i entrén om det finns en sådan.


Hemförsäkring

Du måste ha en gällande hemförsäkring när du bor hos oss. Från 1 maj 2019 samarbetar Hallstahem inte längre med något försäkringsbolag, utan du ansvarar själv för att skriva ett avtal om hemförsäkring med valfritt försäkringsbolag. Läs mer här.


Parkeringstillstånd

För att kunna parkera utanför porten under flytten krävs att du har ett parkeringstillstånd. Det kan du få på vårt kundcenter. Nyckel till lägenheten passar till eventuell trafikbom på området.